پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
حسینی همدانی کرج

حوزه/ وضعیت امروز فرهنگ آن طور که باید باشد نیست و از اقتصاد بدتر است/ تکلیف مردم با اقتصاد مقاومتی مشخص نیست و نمی دانند در این زمینه چه باید انجام دهند و این امر به صورت یک مطالبه عمومی در نیامده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی حسینی همدانی، در گفتگو با خبرنگار گروه استان ها خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به شعار "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" و اهمیت اقتصاد مقاومتی و تاکید رهبر فرزانه انقلاب براین امر، اظهارداشت: این مبحث از جمله موضوعات مهمی است که مقام معظم رهبری با ذکاوت تمام نسبت به آن، در شرایط فعلی تاکید کرده اند.

 امام جمعه کرج افزود: از زمانی که رهبرمعظم انقلاب موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، در سطح کشور آن طور که باید در این زمینه از سوی مسئولان یا محققان، کار شایسته ای انجام نشده و  ابعاد این مهم واکاوی نگردیده و برخی از نکات همچنان  مبهم مانده است.

*ضرورت تبیین مفهوم اقتصاد مقاومتی

وی ادامه داد: سال جاری هم به در روزهای آخر رسیده ولی متاسفانه تاکنون هیچ مفهوم مشترک و تعریف دقیق و یکسانی از اقتصاد مقاومتی حتی بین دو مقام مسئول نمی‌توان پیدا کرد که به طور مشترک یک مطلب را بیان کنند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز ادامه داد: مقام معظم رهبری  در سخنرانی های متعدد، تعریفی روشن از اقتصاد مقاومتی ارائه کرده اند، ولی متاسفانه توجه آنچنانی به این مطلب نشده است.

*کم توجهی به اقتصاد مقاومتی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی با بیان این که اقتصاد مقاومتی دارای  شاخصه ها، راهبردها، راهکارها و الزاماتی است، ابراز داشت: به نظر می رسد مسئولان و افرادی که باید این مهم را اجرا  و عملیاتی کنند، تاکنون به این باور نرسیده اند، لذا کار شاخصی هم در این عرصه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید به مطالبه عمومی تبدیل شود، تاکید کرد: امروز باید رسانه ها از مسئولین در خصوص اقتصاد مقاومتی مطالبه نمایند که در این مدت، چه اقدامی نسبت به فرهنگ و اقتصاد که تاکید رهبر انقلاب است، انجام داده اند و چه زیرساخت هایی برای اجرایی شدن آن فراهم کرده اند؟

امام جمعه کرج یادآور شد: در این مدت نه تنها کار شایسته ای انجام نشده! بلکه به گوش می رسد که می خواهند منطقه آزاد دیگری افتتاح کنند که خود این موضوع با اهداف اقتصاد مقاومتی منافات دارد !

*مسئولان فعالیت های انجام شده را اطلاع رسانی کنند

وی یادآور شد: در شرایط فعلی و با توجه به فراز و فرود قیمت نفت، بهترین کاری که می توان انجام داد، این است که سریعا فضا را به سمت درون زایی و تکیه بر توان داخلی سوق دهیم، امری که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته و دارند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با بیان اینکه مسئولان باید فعالیت های انجام شده  خود را اطلاع رسانی کرده و بگویند که برای  مردم تا حالا چه کاری انجام داده اند، تصریح کرد: در منطقه البرز، نیروی سپاه در فعالیتی ورود کرد و با سرمایه خیلی کم توانست  بیش از 3هزار شغل ایجاد نماید و کمترین پیام آن، این است که  می شود با تکیه بر مردم و بردن اقتصاد به سمت آنها، در کشور توانمندی هایی را به وجود آوریم؛ می شود با بودجه اندک هزار شغل ایجاد  کرد و از نظر رفاهی و اقتصادی وضعیت زندگی بسیاری را  تغییر داد.

وی ادامه داد: با توجه به این مثال، می توان گفت که  دولت در بعدی فراتر و با توجه به امکانات و منابع فراوانی که در اختیار دارد، قطعا بهتر می تواند در این زمینه فعالیت نماید.

*سرمایه سوزی نکنیم

این استاد حوزه، با تاکید بر استفاده صحیح از سرمایه های کشور، خاطرنشان ساخت: در هیچ جای دنیا رسم نیست که سرمایه سوزی شده و یا سرمایه را پایمال کنند. معادن مختلف مانند سنگ و فلزات، نفت، گاز و ... سرمایه های ما هستند، باید از آنها درآمد زایی کنیم، نمی شود تنها مصرف کننده باشیم و نسل های بعدی از این نعمت ها محروم شوند.

وی تصریح کرد: اهمیت اقتصاد بسیار روشن است و منویات رهبری، اصل 44  قانون اساسی و سیاست های اقتصاد مقاومتی که ایشان ابلاغ کردند، مسیر را برای همگان روشن نموده، لذا در این زمینه ما نیازمند اهتمام همگانی هستیم.

*از گفتمان سازی غافل نشویم

حجت الاسلام و المسلمین حسینی همدانی یادآورشد : یکی دیگر از نکاتی که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند و کمتر به آن توجه شده، مسئله گفتمان سازی است؛ الان تکلیف مردم نسبت به موضوع اقتصاد مقاومتی مشخص نیست و نمی دانند در این زمینه چه باید انجام دهند و این امر به صورت یک مطالبه عمومی در نیامده و اگر این مهم انجام شود، آثار مفیدی قطعا خواهد داشت، لذا باید در این زمینه اهتمام ویژه ای گردد.

*فرهنگ؛ مرثیه ای غمناک تر از اقتصاد

نماینده ولی فقیه در استان البرز در بخش دیگری از سخنان، خود به تاکید مقام معظم رهبری بر امر فرهنگ اشاره و  خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیت امروز فرهنگ آن طور که باید نبوده و از اقتصاد بدتر است؛ همان طور که در بحث اقتصادی بیان شد، دولت در این موضوع  باید زیرساخت های سرمایه ای سخت افزاری و هدایت ها را انجام  داده و سپس کار را  به مردم بسپارد، در مورد فرهنگ هم راهکار باید چنین باشد.

وی افزود: یکسری قوانین داریم که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، قوانینی که برای تمام دستگاه ها در خصوص موضوعات مختلف مصوب شده، مثلا در بحث عفاف و حجاب قوانین خوبی داریم، اما متاسفانه اجرا نمی شود، چون اهتمام در این موضوع کم است، یعنی دغدغه مسئولین نسبت به مسائل اقتصادی، بیشتر از مسائل فرهنگی است؛ البته در اقتصاد هم کار شاخصی نشده، اما با این حال توجه به غیر فرهنگ بیشتر نمایان است.

*پیوست فرهنگی امور اقتصادی جدی گرفته شود

امام جمعه کرج خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که مقام معظم رهبری نسبت به آن  تاکید دارند،  این است که باید هر کار اقتصادی، پیوست فرهنگی داشته باشد.

وی اضافه کرد:  امروز مسئولان در مورد همان مقدار کار اقتصادی هم که کرده اند، توضیح دهند کارهای فرهنگی که در کنارش انجام داده اند، کدام است؟  امروز وزرات ارشاد مجوز برخی از کتاب ها ، فیلم ها و یا تئاتر ها را می دهد که شایسته جامعه نیست، به طور مثال چندی پیش در تهران تئاتری در سنگلج اجرا شد که در آن  خانمی صحنه زایمان را با تمام شقوق اجرا کرد و این دقیقا  مصداق آب بستن به فرهنگ است.

*مسئولان توضیح دهند

حجت الاسلام و المسلمین حسینی همدانی تاکید کرد: امروز چشم انداز فرهنگی کاملی از سوی مسئولان برای این شبیبخون فرهنگی دیده نشده، در صورتی که مقام معظم رهبری برای مساله فرهنگ، راهکارهای عملی ارائه داده اند، مبنی بر این که در این زمینه باید بصورت قرارگاهی کار شود، مسئولان توضیح دهند در این زمینه چه کاری شده و در استان ها جایگاه این قرار گاه کجاست؟

وی معتقد است: باید در این زمینه شورای فرهنگ عمومی هر استان، مرکز و قرارگاه فرهنگی همان استان باشد و نظارت کاملی بر امور فرهنگی داشته باشد،یعنی هیچ کار فرهنگی صورت نگیرد، مگر اینکه مصوبه ای از این قرارگاه داشته باشد و دستگاه‌‌ها با توجه به وظایف خود که دارند کار را انجام دهند، در غیر اینصورت این مهم به سامان نخواهد رسید.

*ضرورت تشکیل اتاق های فکر فرهنگی

نماینده ولی فقیه در استان البرز تصریح کرد: البته در کنار این قرارگاه باید کارگروه ها و اتاق های فکر تشکیل شود و با توجه به بومی بودن آن منطقه، امور فرهنگی در نظر گرفته شود؛ البته یکسری مباحث همچون  عفاف و حجاب، تکثیر نسل، کتابخانه، موسیقی، سیمنار و ... مسائل عمومی هستندکه باید راهکار کلی برای آنها  داشته باشیم./انتهای پیام18/313

گفت‌وگو :علی سعادت

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha